Starryheart » Specials » Project euler

Wiskundige uitdagingen oplossen met project Euler

Wiskundige uitdagingen oplossen met project Euler Als je geïnteresseerd bent in wiskunde en programmeren, kun je deze vaardigheden niet alleen inzetten tijdens je werk. Met 'project Euler' is het mogelijk jezelf in je vrije tijd uit te dagen door diverse wiskundige problemen op te lossen in combinatie met het creëren van een computerprogramma.

Inhoudsopgave


Project Euler

In oktober 2001 besloot Colin Hughes wiskundige vraagstukken te publiceren die opgelost konden worden door programmacode te schrijven. Het werd zo populair dat er tegenwoordig meer dan vierhonderd puzzels beschikbaar zijn en er komen regelmatig nieuwe bij.

De wiskundige hersenkrakers zijn voor iedereen beschikbaar, maar pas na registratie op de website van project Euler krijg je een invoerveld te zijn waar je de oplossing kan controleren. Daarna kun je met andere deelnemers discussiëren welk algoritme het meest efficiënt is of op welke manieren het probleem ook opgelost kan worden.

De opbouw van de uitdagingen

Elk probleem heeft dezelfde opzet:
  • De titel
  • Het unieke ID van de puzzel
  • Het vraagstuk zelf
  • Een invoerveld voor het antwoord

De titel vermeldt kort en krachtig het thema. Het identificatienummer van de puzzel zorgt dat je het snel terug kunt vinden in de lijst van alle beschikbare puzzels. Vervolgens krijg je een uitgebreide beschrijving van het vraagstuk. De uitleg bevat informatie die je nodig hebt om tot de oplossing te komen. Als je tot het antwoord bent gekomen, kun je het invullen en controleren.

Tot slot

Het allermooiste is dat project Euler geschikt is voor zowel beginners als gevorderden in programmeren. Elk probleem leert je iets nieuws over een wiskundig concept, constructies in je programmeertaal, of allebei. Er is ook een forum waar je vragen en opmerkingen kunt plaatsen als je niet precies weet hoe je een uitdaging moet aanpakken.

Wat competitie met je vrienden kan hier geen kwaad, maar vergeet niet dat het veel belangrijker is om plezier te hebben in het programmeren. Elkaar helpen om de Euler problemen beter te begrijpen, maakt de vriendschapsbanden bovendien hechter.
Project Euler: probleem 1 tot en met 3

Project Euler: probleem 1 tot en met 3

Project Euler biedt wiskundige/programmeer hersenkrakers. Probleem 1 tot en met 3 geven een aardig idee wat je kunt verwachten. Zo komen de reeks van Fibonacci en priemfactorisatie voorbij. Een bepaal…
Project Euler: priemgetallen

Project Euler: priemgetallen

Er zijn een aantal problemen in Project Euler waarin priemgetallen een rol spelen. Soms moet je ze genereren, of je moet een getal zien te controleren dat buiten de grenzen van je datatypes valt. Hoe…
Project Euler: getallenroosters

Project Euler: getallenroosters

Er zijn enkele opgaven in Project Euler waarin je een rooster met getallen krijgt voorgeschoteld. Daarin moet je dan iets uitrekenen en er zijn dus allerlei bewerkingen nodig, maar hoe pak je dat aan?…
Gepubliceerd door Starryheart op 17-06-2014. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
  • Project Euler, https://projecteuler.net/